psykologi snack

Sitter just nu i bibliotekets datasal. Soft till 120. Har nyss ätit äckel cp mat i matsalen. Potatis, falukorv och senapssås bjöds det på idag. Så jäkla äckligt. I alla fall enligt mig, kanske beror det på att jag hatar senap och tycker att potatis absolut inte hör i hop. Who knows? Kan i alla fall trösta mig med att jag ska äta på cactuz sen efter skolan med bästa laget. Mysigt värre.

Snackade om att ens personlighet påverkas av vilket ställning man har i syskonskaran förut på psykologin. Det var väldigt intressant faktiskt. Jag som är äldst av syskonen i familjen skulle tydligen vara ansvarsfull, visa mig duktig och ta initiativ för att typ hävda mig. Jag skulle vilja bestämma och klara sig på egen hand, utan hjälp i från andra. Dessutom skulle jag vilja föra familjetraditionen vidare. I det som påstods kände i alla fall jag igen mig i för jag är ansvarsfull, vill känna mig duktigt, tar initiativ och  tycker bäst om att ta hand om mig själv. Men det där med att familjetraditionen vidare funkar inte för mig asså, för jag ska baske mig skaffa mig ett eget liv jag.

Det visade sig också att ett barn som är äldst ofta söker sig till en partner som är yngst av syskonen och tvärtom. Och att ensambarn söker till mellanbarn och vice versa. anledningen till det skulle tydligen vara att man antingen ville vara i hop med någon som är tvärtemot en själv eller så ville man vara tillsammans med någon som var lik en själv. Jag tror att jag kan stämma. Som ett praktexempel kan jag ju bara ta mig och min kille . Jag är äldst och han är yngst. Jag tar ansvar, inte han. Jag tar oftast initiativet av oss två. Båda tycker om att bestämma, men jag bestämmer nog mest, det kan jag ärligt erkänna. Orkar inte dra mer exempel, men ni fattar antagligen grejen. Lite sjukt ändå.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0